Dálnice D55 mezi Olomoucí a Břeclaví je plánována již od roku 1963. Stokilometrová trasa, která by měla v celé své délce v průběhu následujících deseti let plně nahradit dopravně přetíženou silnici I. třídy I/55 je důležitou dopravní tepnou zejména pro řidiče z Olomouckého, Zlínského a Jihomoravského kraje.
Trasa D55 je rozdělena do 13 úseků. Tři jsou již v provozu, a to 5503 Hulín – Skalka (včetně související stavby Hulín – Hulín-východ), 5504 Otrokovice, SV obchvat a 5505 Otrokovice. Celkem jde o devatenáctikilometrový úsek, který již řidiči využívají. Poslední dokončená část dálnice D55 – obchvat Otrokovic byla zprovozněna v roce 2021 a výrazně ulevila frekventované křižovatce v Kvítkovicích, která musela odbavit průměrně až 21 tisíc vozidel za den. Zde je přehled stavu prací na všech realizovaných úsecích:
D55 5506 Napajedla – Babice
Navazující úsek 5506 je rozdělen do tří dílčích částí. První z nich 5506.1 Most na D55 přes Moravu v současné chvíli přechází z přípravy do realizace. Tento ocelový jednopolový most u Napajedel s přemostěním v délce 113 m přes koryto řeky Moravy by měl být zprovozněn v roce 2025.
U města Najedla se nachází druhá z plánovaných částí úseku D5506.2. Zde se přípravné práce protahují z důvodu nutnosti křížení budoucí trasy dálnice s železniční tratí. Původně plánovaná estakáda byla v dokumentaci nahrazena podjezdem pod dráhou s navazujícími hlubokými zářezy, jejichž technické řešení stále není definitivní. Třetí část tohoto úseku D5506.3 je aktuálně ve výstavbě společně s úsekem D5507 Babice – Staré Město.
D55 5507 Babice – Staré Město
Na trase budovaného 8,5 kilometrového úseku dálnice mezi Babicemi a Starým Městem v zimních měsících pokračují práce zejména na mostech, které jsou v různých fázích rozpracovanosti. Celkově zde roste 18 mostů a 3 mimoúrovňové křižovatky. Náročná je výstavba zejména z hlediska koordinace se Správou železnic. Úsekem prochází dva traťové úseky a výluky jsou možné vždy pouze na jednom z nich. Z toho důvodu se jeden z mostů bude realizovat tzv. podsouváním pod dráhu. Nejprve bude realizována jedna polovina železobetonového rámu, která se následně na kolejnicích přesune na definitivní místo a osadí a stejným způsobem bude následně realizována i druhá půlka, která se k již osazené opět na kolejnicích přisune a napojí. Touto metodou bude výrazně zkrácena doba výstavby a traťové výluky budou moci být zkráceny na minimum. Řidiči, kteří jezdí po silnici I/55 mezi Starým Městem a Huštěnovicemi, mohou v těchto dnech také sledovat dokončovací práce na okružní křižovatce, jejíž zprovoznění ŘSD plánuje letos na konci I. kvartálu.
D55 5508 Staré Město – Moravský Písek
V navazujícím úseku D55 v délce 8800 m aktuálně panuje čilý stavební ruch. Ve výstavbě je 9 mostů, 2 mimoúrovňové křižovatky a protihlukové stěny v délce 456 m. U dvou mostů už je hotová nosná konstrukce, a to u mostu přes Zlechovský potok a nad dálnicí u Moravského Písku. Další mostní objekty jsou nyní v různých fázích rozpracovanosti. U mostu u Kostelan se chystá bednění pro nosnou konstrukci, jejíž betonáž se plánuje ještě v zimě. Dále na trase se buduje kanalizace, retenční a sedimentační nádrže. Zajímavostí je skutečnost, že tento úsek budou jako první dálničních úsek v České republice chránit obří ptačí sítě. Cílem je ochrana hnízdících a prolétajících ptáků v okolí rybníku u Polešovic na sousedním Zlínsku.
D55 5509 Moravský Písek – Bzenec
V posledním navazujícím čtyřkilometrovém úseku ve výstavbě na dálnici D55 se díky teplému počasí na trasu opět vrátili archeologové, kteří u Domanínského potoka dokončují mimořádně úspěšný průzkum. Mezi nálezy jsou základy staveb, pecí či zásobních jam. V této lokalitě budou pracovat do konce února.