Stavba dálnice D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem, po které se řidiči poprvé projedou už koncem roku, je výjimečná a zároveň náročná svým umístěním v lokalitě s nestabilním a zvodněným podložím. Navíc jde o první dálniční úsek v České republice, který budou chránit obrovské ptačí sítě. Dělníci aktuálně osazují jejich konstrukce.
„Kvůli ochraně netopýrů a ptáků hnízdících v okolí rybníku u Polešovic bude bezmála půl kilometru dlouhá dálniční lokalita opatřena speciální ocelovou sítí s ptačími siluetami. Síť bude pět metrů vysoká. Stavba dálnice D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem je výjimečná nutností využití netradičních stavebních postupů a technologií. Kvůli nestabilnímu podloží a tekutým pískům jsme zde jako vůbec na první dálniční stavbě museli využít pro zakládání mostů metodu ražených pilot, místo klasických vrtaných. Dále kvůli zvodnělému podloží musíme v řadě míst zpevňovat násyp dálničního tělesa speciálními geobuňkami. Tyto postupy nejsou běžné,“ přiblížil zajímavosti ze stavby ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.
V zimních měsících na stavbě D55 Staré Město – Moravský Písek také pokračují práce na mostech, které jsou v různých fázích rozpracovanosti. „Celkově budujeme mezi Starým Městem a Moravským Pískem 9 mostů, z toho šest na dálnici a 3 nad dálnicí. Most u Moravského Písku máme již dokončený a řidiči už po něm jezdí v režimu předčasného užívání. Téměř hotový je také most u Kostelan, kde nám zbývá už jen dodělat dokončovací práce. Na mostu u Polešovic, který je založený právě na ražených prefabrikovaných pilotách, teď provádíme bednění nosné konstrukce a připravujeme se na její armování. Betonáž mostu plánujeme na konec února,“ popsal manažer oblasti Mosty Michal Hrutka ze společnosti Skanska.
Devítikilometrový úsek dálnice D55 55080 mezi Starým Městem a Moravským Pískem zprovozní ŘSD ČR už letos v prosinci společně s navazujícími stavbami D55 5507 Babice – Staré Město a D55 5509 Moravský Písek – Bzenec. Po dokončení vytvoří ucelený úsek v délce 21 km.